Säännöt
1§ Osallistumisoikeus

Sarja on suljettu sarja, johon osallistumisoikeus on annettu harvoille ja valituille teameille. Nämä tallit ovat osoittaneet kuuluvansa kilpa-autoilun eliittiin. Superlisenssi sarjaan voidaan kuitenkin myöntää tallipäälliköiden yhteisellä suostumuksella. Osallistumisoikeuden omaavat tallit löytyvät listattuna sarjan virallisilta kotisivuilta.


2§ Kalusto

Kilpa-autoksi hyväksytään LFS-luokitellut autot.

2.1 Testi/Off-season

LFS-luokiteltua kalustoa saa vapaasti virittää harjoitusmielessä, sekä tallin sisäisessä testauksessa, että kisasimulaatioihin tietokonetta vastaan.

2.2 Kilpakalusto

Kilpailuissa tulee käyttää ainoastaan LFS-luokiteltua autoa tehdassäädöin, jolloin kuljettajan taitotaso/taidon puute on ratkaisevassa asemassa kilpailutilanteessa. Kilpailussa käytettävä auto arvotaan ennen kilpailua. Kaikkien tallien tulee käyttää samanlaista autoa grand prix:ssä ellei toisin sovita.

2.3 Kaluston väritys

Tallien toivotaan käyttävän kilpailukauden aikana yhtenäistä väritystä autoissaan. Tämä helpottaa kuljettajien tunnistamista radalla. Kaluston ulkonäöllä taikka sponsorien määrällä ei ole merkitystä. Tässä lajissa ei jaeta tyylipisteitä.


3§ Kuljettajat

Kuljettajaksi hyväksytään kultakin tallilta yksi kuljettaja, jolle on myönnetty superlisenssi. Ikä- paino- tai muuta sellaista syrjintää ei suosita. Rumakin saa olla.


4§ Radat ja host-vuorot

Kilpailurata arvotaan LFS-liigan sivuilla perjantai-aamuisin. Arvontatulokset ilmoitetaan kuskien "omilla sivuilla" porrastetusti niin, että sarjaa johtavat kolme kuljettajaa saavat tietää radan ja auton tunnin ennen kilpailun alkua, ja kaikki muut perjantaina klo 9:00.

Host-vuoroja ei enää kaudesta 3/2004 lähtien tarvitse jakaa. Uusi Kohomo-serveri on lupautunut hoitamaan jatkossa kaikki host-vuorot.


5§ Kilpailu

Kilpailumatka on vähintään 8 kierrosta, kuitenkin niin, että yhden kilpailulähdön kesto on n. 20-30 min. Kilpailu käsittää kaksi lähtöä arvotulla radalla. Toinen lähtö ajetaan käänteiseen suuntaan. Grand Prix:ta edeltäviä ja GP:n jälkeisiä, epävirallisia lähtöjä ei ole rajoitettu. Järjestävän tallin tulee ilmoittaa milloin on kyseessä virallinen kilpailu. Kisat ajetaan sunnuntaisin oletusarvoisesti klo 21.00 alkaen. Kilpailukausi käsittää oletusarvoisesti 10 kilpailuviikonloppua = 20 lähtöä.

Jokaisessa lähdössä on suoritettava vähintään yksi varikkopysähdys. Kuljettaja, joka ei suorita pakollista varikkopysähdystä, hylätään kilpailusta. Pakollista varikkopysähdystä ei saa jättää viimeiselle kierrokselle. Jos joku kuitenkin tekee pakollisen pysähdyksen viimeisellä kierroksella ja ylittää maalilinjan varikkosuoralla, määrätään tälle kilpailun jälkeen 20 sekunnin aikasakko.

5.1 Lähtöjärjestys

Lähtöjärjestys määräytyy ensimmäisessä lähdössä aika-ajojen mukaisesti. Toisessa lähdössä lähtöjärjestys on 1. lähdön maaliintulojärjestykseen nähden käänteinen.

5.2 Lisäpainot

Lisäpainoja määrätään sarjatilanteen perusteella sarjan kolmelle kärkikuljettajalle. Sarjaa johtavalle määrätään lisäpainoja 50% painojen maksimimäärästä. Sarjakakkoselle ja kolmoselle lisäpainoja määrätään 25% painojen maksimimäärästä. Lisäksi autoihin lisätään pelin mahdollisesti määräämät tasoituspainot (kts. taulukko). Painot täytyy pitää autossa koko kisaviikonlopun ajan, aika-ajo mukaanlukien. Käytettyjen painojen määrä tarkistetaan jälkikäteen. Jos painoja on käytetty liian vähän, lisätään ko. kuljettajan loppuaikaan 45 sekunnin aikasakko.

Auto Max Tasoitus 1. 2. 3.
  UF 1000 120 0 60 30 30
  XF GTI 190 0 95 48 48
  XR GT 200 0 100 50 50
  XR GT Turbo 200 0 100 50 50
  RB4 GT 200 0 100 50 50
  FXO Turbo 200 0 100 50 50
  FZ50 200 0 100 50 50
  RACEABOUT 160 0 80 40 40
  XF GTR 170 0 85 43 43
  UF GTR 120 0 60 30 30
  XR GTR 200 0 100 50 50
  FXO GTR 200 0 100 50 50
  FZ50 GTR 200 0 100 50 50
  LX4 100 0 50 25 25
  LX6 110 0 55 28 28
  MRT5 40 0 20 10 10
  FORMULA XR 100 0 50 25 25
  FORMULA V8 120 0 60 30 30
  BMW SAUBER 110 0 55 28 28
  FORMULA BMW FB02 90 0 45 23 23

5.3 Luistonesto

Luistoneston käyttö on kielletty virallisissa kilpailuissa. Autoissa, joissa on mahdollista käyttää luistonestoa (BMW Sauber, FZ50 GTR), luistonesto laitetaan varikolla pois päältä ennen kilpailun alkua.

5.4 Rata

Kuljettajan tulisi pysyä asfaltoidulla osuudella. Mutkia ei saa tarkoituksella oikaista. Autosta tulisi aina olla vähintään kaksi rengasta radalla. Myös rallicrossissa tulisi pysyä radalla, eli esimerkiksi shikaaneja ei saa oikaista naapurikunnan puolelta. Jos auto hallitsemattomasti liukuu ulos radalta, niin voi voi. Takaa tulevat kyllä kuittaavat paikan tullen.

5.5 Käyttäytyminen radalla

Ajolinjaa saa vaihtaa vain kerran peittäessään ohitusta. Kaikenlainen kiilaus ohitustilanteessa on aikasakon uhalla ankarasti kielletty. Rallicross on rallicrossia ja rapatessa roiskuu. Kuljettajan tulee kuitenkin hillitä itsensä aivan järjettömiltä tempauksilta ja vältettävä kilpailevan tallin kaluston vaurioittamista (kts. pykälä 5.6 Sanktiot).

LFS-kuljettaja on herrasmies radalla ja kestää myös tappionsa kuin mies. Seuraavassa kisassa on aina mahdollisuus kuitata potut pottuina.

5.5.1 Sininen lippu

Jos kärkikuljettajat onnistuvat saavuttamaan jälkipäässä ajavan kierroksella kiinni, ilmoitetaan tästä kierroksella ohitettavalle sinisellä lipulla. Kierroksella ohitettava ei saa estää kierroksella ohittavaa kuljettajaa, vaan tälle on annettava tietä mahdollisimman nopeasti. Tilanteesta riippuen kierroksella ohitettavan ei tarvitse kuitenkaan hiljentää vauhtiaan välittömästi sinisen lipun tultua, vaan vasta sitten, kun kierroksella ohittava on selvästi ohitustilanteessa ts. riittävän lähellä ohitukseen.

5.5.2 Varikolta poistuminen - "Keltaisen viivan sääntö"

Varikkosuoralta radalle palattaessa ei saa leikata keltaisen viivan yli. Tällä minimoidaan vaaratilanteet takaa mahdollisesti kovempaa tulevien kilpailijoiden ja varikolta kiihdyttävän kilpailijan välillä. Jos kilpailija leikkaa keltaisen viivan yli varikolta poistuttuaan ja aiheuttaa kolarin, kilpailun tuomaristo voi langettaa ko. kilpailijalle aikasakon kilpailun päätyttyä.

5.6 Sanktiot

Ylinopeudesta varikolla sakotetaan joko kokonaisaikaan lisättävällä aikasakolla (30 tai 45 sekuntia), varikon läpiajorangaistuksella taikka stop&go -rangaistuksella. Jos määrätyn varikon läpiajo- tai stop&go-rangaistuksen jättää suorittamatta, hylätään kuljettaja kilpailusta. Kuljettaja hylätään myös, jos tämä jättää tekemättä pakollisen varikkopysähdyksen.

Törkeistä ajorikkomuksista, kuten edessä ajavan perään ajamisesta niin, että tämä siitä huomattavasti kärsii, voi seurata kilpailun jälkeen langetettava rangaistus. Rikkomuksen kohteeksi joutuneella kuljettajalla on kilpailun jälkeen mahdollisuus protestoida rikkonutta kuljettajaa vastaan. Tällöin ennen kilpailutulosten tallennusta joku kolmas osapuoli tutkii kisareplaysta, onko rikkomus rangaistuksen arvoinen. Rikkonutta kuljettajaa voidaan rangaista aikasakolla, joka lisätään kuljettajan kokonaisaikaan. Oletuksena aikasakko on 30 sekuntia, mutta rikkomuksen törkeydestä riippuen voidaan antaa myös lievempiä tai ankarampia rangaistuksia (10-50 sekuntia).

Myös järjenvastaisesta, moraalittomasta tai veltosta toiminnasta saattaa seurata sanktio. Sanktio voi olla esimerkiksi kuljettajan tankkauskielto ajon aikana/saunaillassa tai siirto lähtöruudussa takariviin. FIA tulee puuttumaan myös kaikenlaiseen sopupelailuun erittäin ankarasti. LFS-sarjassa ei jaella armovoittoja.

5.7 Pisteytys

Pisteitä jaetaan vain, jos vähintään kuusi (6) kuljettajaa osallistuu kilpailuun. Muutoin kilpailulla ei ole sarja-arvoa.

kilpailijoita: pisteet (voittajasta alaspäin)
---------------------------------------------
8-15 : 10,8,6,5,4,3,2,1,0,0,0,0,0,0,0
7 :      8,6,5,4,3,2,1
6 :      6,5,4,3,2,1


6§ Radioyhteydet varikolle

Radioyhteydet varikolle sallitaan kunhan ne ovat julkisia. Täten tulisikin välttää voimakkaan leimaavaa tai haukkuvaa kielenkäyttöä. FIA suositteleekin nerokkaan oivaltavia "sivalluksia", jotka epäsuorasti kohdistuvat omaan tai kilpailevan tallin puutteelliseen toimintaan. Kaikenlainen kisakommentointi ja kannustus radioteitse on erittäin suotavaa.


7§ PR-toiminta

Sarjan voittaja tulee palkita palkintogaala-saunaillassa, joka sarjaan osallistuvien teamien tulee järjestää ainakin kerran kaudessa. Tämä tilaisuus toimii samalla tallipäällikköjen vuosikokouksena, jonka Nerdie Eggeheadstonen koffkori-sopimus velvoittaa järjestämään. Kuljettajia ja talleja suositellaan käyttämään sarjan omaa foorumia jälkipeleihin, itsekehuun, promootioon ja muuhun tiedottamiseen. Kauden lopuksi palkitaan myös herrasmiesmäisin kuljettaja.


Max Mouseley & Nerdie Eggheadstone